Společnost Yahoo Inc. uvedla, že se stahuje z Číny, s odkazem na stále náročnější obchodní a právní prostředí. Je to další nadnárodní zahraniční společnost, která je dohnána zpřísňujícími se pravidly Pekingu pro podniky. Yahoo uvedlo, že přestalo nabízet své služby od 1. listopadu a stalo se tak druhou známou americkou technologickou firmou, která zmenšila operace v Číně za méně než měsíc po uzavření sociální sítě LinkedIn společnosti Microsoft Corp.
„Vzhledem ke stále náročnějšímu obchodnímu a právnímu prostředí v Číně nebude sada služeb Yahoo od 1. listopadu dostupná z pevninské Číny,“ uvedl mluvčí Yahoo. Stažení Yahoo se časově shodovalo s implementací čínského zákona o ochraně osobních údajů, zákona o ochraně osobních údajů, který omezí shromažďování dat technologickými společnostmi, který vstoupil v platnost 1. listopadu, ačkoli se na něj Yahoo přímo nezmiňovalo.
„Vzhledem ke stále náročnějšímu obchodnímu a právnímu prostředí v Číně nebude sada služeb Yahoo od 1. listopadu dostupná z pevninské Číny.“
mluvčí společnosti Yahoo Inc.
Odchod Yahoo z Číny byl do značné míry symbolický, protože společnost již v roce 2013 začala v Číně vypínat své hlavní služby, jako je e-mail, zprávy a komunitní služby. Přesto je odchod Yahoo připomínkou rostoucích problémů, kterým zahraniční společnosti čelí při působení v Číně. , včetně přísnější regulace zabezpečení dat a soukromí, geopolitického napětí a přísných pravidel souvisejících s covid-19. LinkedIn uvedl, že se rozhodl ukončit své operace v Číně poté, co „čelil výrazně náročnějšímu provoznímu prostředí a vyšším požadavkům na dodržování předpisů“. Rychlá společnost Hennes & Mauritz ztratila tržby poté, co byla v březnu terčem bojkotu po měsících, kdy vyvolala obavy z obvinění z nucené práce v čínském regionu Sin-ťiang. Šanghajský Disneyland byl tento týden dočasně uzavřen poté, co bylo zjištěno, že návštěvník má covid-19.
Mnoho zahraničních nadnárodních společností také čelí překážkám ve snaze přivést nové zaměstnance nebo hostit hostující vedoucí pracovníky kvůli politice uzavřených hranic Číny. V úterý bylo čínským uživatelům internetu prohlížejícím webové stránky provozované Yahoo, jako je AOL.com, a mediálním výstupům TechCrunch a Engadget řečeno, že služby Yahoo již nebudou dostupné z pevninské Číny. Čínští uživatelé aplikací, jako je Yahoo Weather, také dostali od října výzvy, že aplikace budou od pondělí ukončeny.

Applecensorship.com, webová stránka provozovaná anonymní anticenzurní aktivistickou skupinou GreatFire, navíc ukázala, že další aplikace Yahoo, jako je Yahoo Finance a Yahoo Mail, nebyly v čínském obchodě s aplikacemi společnosti Apple dostupné již 14. října. Platformy společnosti nejsou široce používány. běžnými čínskými občany. Nově zavedená nařízení upravující soukromí a bezpečnost dat zvýšily nejistotu a náklady na dodržování předpisů v souvislosti s provozováním v Číně a některé společnosti se raději stahují, než aby se zabývaly přidaným obchodním rizikem, řekl Cameron Johnson, konzultant pro řízení z FAO se sídlem v Šanghaji. Globální.
Nová čínská nařízení o ochraně osobních údajů, po vzoru obecného nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů, vstoupila v pondělí do platnosti a vyžadují, aby organizace a jednotlivci, kteří nakládají s osobními údaji čínských občanů, minimalizovali jejich shromažďování a získali souhlas uživatelů.
Minulý víkend společnost Apple Inc. zaslala uživatelům svého čínského obchodu App Store e-mail, ve kterém je informovala o přípravách společnosti na zákon o ochraně osobních údajů a vysvětlila nové zásady ochrany osobních údajů vydané 27. října. Mezi další zákonné požadavky patří potřeba lokalizovat data, což společnosti jako jsou Apple a Tesla Inc. se snažily vyhovět tím, že v Číně vybudovaly datová centra pro ukládání čínských dat.
Předpisy jsou součástí širšího zásahu Pekingu proti velkým technologiím v letošním roce, který zasáhl největší čínské internetové společnosti. Alibaba dostala v dubnu rekordní pokutu 2,8 miliardy dolarů za porušení antimonopolních pravidel.
Zdroj: Wall Street Journal