Facebook Inc. dovolil, aby na své platformě vzkvétal plagiát a recyklovaný obsah, přestože má proti němu politiku, varovali výzkumníci technologického gigantu v interních poznámkách. Asi 40 % návštěvnosti facebookových stránek v jednom okamžiku v roce 2018 směřovalo na stránky, které ukradly nebo znovu použily většinu jejich obsahu, podle výzkumné zprávy z téhož roku od vedoucího datového vědce Facebooku Jeffa Allena, jedné z tuctu interní komunikace přezkoumávané The Wall Street Journal. Stránky využívají podniky a organizace k šíření obsahu na Facebooku, zatímco jednotliví uživatelé vkládají obsah na to, co Facebook nazývá „profily“.
Výzkumníci také napsali, že Facebook pomalu zasahoval proti porušování autorských práv ze strachu, že se otevře právní odpovědnosti. „Jaký je nejjednodušší (nejmenší úsilí) způsob, jak vytvořit velkou stránku na Facebooku?“ Pan Allen následující rok napsal v interní prezentaci. „Krok 1: Najděte existující a angažovanou komunitu na [Facebooku]. Krok 2: Seškrabujte/agregujte obsah populární v dané komunitě. Krok 3: Znovu zveřejněte nejoblíbenější obsah na své stránce.“
„Toto je základní herní plán, který používá mnoho špatných herců.“
Jeffa Allena, vedoucí datový vědec společnosti Facebook Inc.
Pan Allen, který odešel z Facebooku na konci roku 2019, napsal, že facebookové stránky, které hledají velké sledující, si prostě musely položit jednu otázku týkající se obsahu, který zvažovaly recirkulovat: „Bylo to v minulosti virální?“ Zveřejňování neoriginálního obsahu je i nadále vzorem úspěchu na Facebooku, podle údajů, které společnost letos zveřejnila na nejpopulárnějších příspěvcích platformy. Výzkumníci společnosti uvedli, že tato taktika je účinným způsobem, jak vybudovat velké publikum na Facebooku, a byla používána zahraničními i domácími skupinami, které zveřejňují rozdělující obsah a rozšiřují nepravdivé informace na sociálních sítích.
„Toto je základní herní plán, který používá mnoho špatných herců,“ napsal pan Allen ve své prezentaci v roce 2019. Datový vědec dokonce pro toto záměrné šíření nepůvodního obsahu vytvořil označení: „vyrobená viralita“. Převaha takového obsahu ztěžuje legitimním obsahovým partnerům Facebooku, včetně zpravodajských serverů, získat viditelnost na platformě, uvedli výzkumníci v dokumentech. Namlouvání tvůrců obsahu je pro společnost strategickým cílem . Pan Allen ve zprávách o výzkumu uvedl, že Facebook nebyl tak agresivní jako YouTube společnosti Alphabet Inc. při proaktivní kontrole porušování autorských práv na své platformě – to znamená předtím, než je držitelé práv upozornili – protože se obával, že by to vyvolalo žaloby. Řekl, že to pochází z toho, jak Facebook interpretoval Digital Millennium Copyright Act, zákon o duševním vlastnictví.

Facebook Files je projekt Wall Street Journal na základě hlášení, které obsahuje hodnocení ze cache dokumentů a dat. Dokumenty nabízejí bezprecedentní pohled na to, jak se Facebook snaží spravovat produkty a systémy, které jsou základem jeho obchodního úspěchu. Andy Stone, mluvčí Facebooku, jednotky Meta Platforms Inc., uvedl, že společnost podnikla kroky k vyřešení problémů, na které pan Allen a jeho kolegové upozornili, včetně odstranění falešných účtů a omezení distribuce neoriginálních zpráv.
„Tyto pracovní dokumenty z doby před lety ukazují naši snahu porozumět těmto problémům a neodrážejí řešení produktů a zásad, která jsme od té doby zavedli,“ řekl pan Stone a zdůraznil, že výsledky jsou předběžné. V květnu začal Facebook poprvé hlásit počet porušení autorských práv, která podle svých slov identifikoval a proaktivně odstranil , a uvedl, že v době, kdy společnost vytvářela technologii, aby tak učinila „během několika posledních let“. Pokuty Facebooku za zveřejňování neoriginálního obsahu nejsou dostatečně vysoké, aby od této praxe smysluplně odrazovaly, říkají zaměstnanci obeznámení s tím, jak společnost obsah řadí. Pan Stone řekl, že Facebook omezuje šíření neoriginálního obsahu, ale neodstraňuje jej a že stále může oslovit široké publikum.
Zdroj: Wall Street Journal