Johnson & Johnson se plánuje rozdělit na dvě společnosti a oddělit divizi s 15 miliardami dolarů ročně, která prodává obvazy, léky Tylenol a Johnson’s Baby Powder, což naznačuje, jak moc se změnila zdravotní péče od doby, kdy společnost pomohla být průkopníkem v tomto odvětví. Největší světová společnost vyrábějící zdravotnické produkty podle tržeb oddělí své obchody s vysokými maržemi, ale méně předvídatelnými léky na předpis a lékařskými přístroji od své proslulé, ale pomaleji rostoucí skupiny spotřebitelů, čímž vytvoří dvě veřejně obchodované společnosti.
J&J se zbaví své spotřebitelské divize za 18 až 24 měsíců, řekl generální ředitel Alex Gorsky. J&J se rozhodl provést změnu, protože podniky, jejich zákazníci a trhy se v posledních letech, včetně období pandemie, tolik rozcházely. Žaloby, že údajné použití Johnson’s Baby Powder způsobilo rakovinu, nehrály roli, řekl. „Nejlepší cestou k zajištění udržitelného růstu v dlouhodobém horizontu a lepšímu uspokojení požadavků pacientů a spotřebitelů je nechat naše spotřebitelské podnikání fungovat jako samostatná zdravotnická společnost,“ řekl Gorsky v rozhovoru.
„Vzhledem k tomu, že mezi spotřebitelským byznysem a ostatními segmenty J&J není velká synergie, dává tato iniciativa smysl.“
Larry Biegelsen, analytik investiční společnosti Wells Fargo
Jakou formu oddělení bude mít, jak se bude nová společnost orientovaná na spotřebitele jmenovat a kdo ji povede, se teprve vyřeší, řekl pan Gorsky, ačkoli řekl, že J&J plánuje strukturovat transakci tak, aby byla osvobozená od daně. Je pravděpodobné, že J&J rozloží svou spotřebitelskou jednotku a bude mít akciovou nabídku, ale nebylo učiněno žádné rozhodnutí, řekl pan Gorsky.
Rozhodnutí přichází po soupeřích včetně Pfizer Inc. a Merck & Co. se rozhodla oddělit své spotřebitelské podniky a zdvojnásobit spotřebu rychleji rostoucích léčiv. Tento týden společnost General Electric Co. řekl, že se rozpadne na tři veřejné společnosti , další příklad velkých, diverzifikovaných společností, které přehodnocují své struktury a snaží se najít silnější růst rozdělením do menších jednotek zaměřených na své klíčové kompetence.
Zastřihovač J&J, který si zachová jméno, bude i nadále největší světovou společností vyrábějící zdravotnické produkty s ročními tržbami blížícími se 80 miliardám dolarů, uvedl finanční ředitel Joseph Wolk. Spotřebitelská společnost bude patřit k největším v oboru, po konkurentech, jako je Procter & Gamble Co., Nestlé SA a L’Oréal SA. Akcie J&J v pátek po zprávě vzrostly o více než 1 %. „Vzhledem k tomu, že mezi spotřebitelským byznysem a ostatními segmenty J&J není velká synergie, dává tato iniciativa smysl,“ uvedl analytik Wells Fargo Larry Biegelsen v poznámce investorům.
Rozchod odstartuje největší změnu směru ve 135 leté historii J&J. Jednorázové plenky, tablety na zažívací potíže a léky proti kašli poháněly společnost J&J během prvního století a poté poskytly diverzifikaci, která společnosti pomohla překonat vzestupy a pády riskantnějších, ale výnosnějších farmaceutických podniků a zdravotnických zařízení. Rozhodnutí stáhnout veškerý Tylenol z regálů obchodů během bezpečnostního děsu v roce 1982 si oblíbilo J&J mnoho spotřebitelů.
Dnes obchod se zdravím spotřebitelů prodává známé značky – od hydratačních krémů na pokožku Neutrogena po pilulky na alergii Zyrtec – mezi které patří čtyři, které dosahují ročního obratu 1 miliardy dolarů a 20 generujících roční tržby více než 150 milionů dolarů. Jednotka je také domovem stejnojmenné značky J&J, Johnson’s Baby. Divize se v posledních letech oddělila od ostatních jednotek J&J. Tržby rostou pomaleji než v jiných podnicích a mají nižší marže. Závisí na uznání značek jako Aveeno, Neutrogena a Listerine, které jsou prodávány přímo spotřebitelům.

Rozhodující roli v obchodním úspěchu stále více hrají propagace celebrit a prodej prostřednictvím webových stránek elektronického obchodu. „Lidé nyní hledají lidi, které zbožňují, a říkají: ‚Pokud jim tento produkt vyhovuje, bude fungovat i mně,‘“ řekl pan Wolk v rozhovoru. Léky na předpis a zdravotnické prostředky vyžadují různé podnikové dovednosti. Před uvedením do prodeje podléhají přísné regulační kontrole a poté jsou pečlivě sledovány. Jejich komerční úspěch do značné míry závisí na výběru lékařů a nemocnic a také na platbách zdravotních pojišťoven.
Léky a zařízení na předpis také pramení z pokročilejších výzkumů než u spotřebního zboží. Léky a zařízení nové generace vyžadují dlouholeté a těžké investice do výzkumu lidské genetiky a molekulární biologie, umělé inteligence a optického rozpoznávání. Farmaceutická společnost J&J, která prodává terapie nemocí od rakoviny prostaty po plicní arteriální hypertenzi, vyvinula jednu z pouhých tří vakcín proti Covid-19 povolených v USA.
Zdroj: Wall Street Journal