Ve Washingtonu se odehrává neobvyklý veřejný spor mezi federálními agenturami, který oddaluje zavádění mobilních služeb 5G a odhaluje vládní boj, který sužuje dvě americké administrativy. AT&T Inc. a Verizon Communications Inc. začátkem tohoto měsíce uvedli, že odloží spuštění některých bezdrátových služeb páté generace poté, co Federální úřad pro letectví varoval, že by mohlo omezit vzdušný prostor USA za špatného počasí, pokud by byly sítě zapnuty podle plánu v prosinci. Varování FAA přišlo v rámci projektů modernizace sítí mobilních operátorů.
Téměř před rokem požádali představitelé dopravy o odložení vládní aukce rozhlasových vln bezdrátovým operátorům a varovali, že pokud nebudou spokojeni, mohou zavést omezení letů. V dopise z 1. prosince 2020, odeslaném několik dní před aukcí, se uvádí, že FAA se obává, že služby 5G mohou narušovat klíčové bezpečnostní systémy kokpitu. Představitelé Trumpovy administrativy řekli, že nesouhlasí s obavami FAA na poslední chvíli, a Federální komise pro komunikace pokračovala v aukci. Společnosti jako AT&T a Verizon utratily za ceněné licence 81 miliard dolarů, čímž vytvořily rekord.
„Neexistuje žádný vědecký ani technický základ pro další zpoždění a nemůžeme si dovolit zaostávat,“
uvedla obchodní skupina bezdrátových společností se sídlem ve Washingtonu, CTIA.
To neočekávané hádku nevyřešilo. Debata o letecké bezpečnosti, která se rozhořela v posledních měsících Trumpovy administrativy, která dychtivě posouvala 5G sítě v zemi, pokračovala i do Bidenovy administrativy, která byla pomalá při jmenování klíčových úředníků FCC a ministerstva obchodu, kteří by mohli pomoci vyřešit spor. Regulátoři nyní pracují na napjatém termínu. Představitelé FAA předběžně plánují vydat omezení do 3. prosince, uvedli lidé obeznámení s touto záležitostí. Mluvčí FAA řekl, že agentura není „v tuto chvíli schopna diskutovat o načasování jakýchkoli akcí, které můžeme nebo nemusíme podniknout“.
FCC a FAA uvedly, že úzce spolupracují, a oba uvedly, že jsou odhodlány zajistit veřejnou bezpečnost a zároveň rozvíjet nejnovější širokopásmové technologie. K vyřešení slepé uličky musí obě agentury najít kompromis. FCC povolila celulární službu na dotyčném éteru, známém jako C-band, a pouze její současní lídři mají pravomoc tato oprávnění vyladit. Pokud však úředníci FAA nejsou spokojeni, mají vlastní pravomoc vydávat bezpečnostní varování, která by mohla mít za následek významné narušení letu.
Investice mobilních operátorů do 5G jsou mezitím v limbu. Koalice leteckých výrobců a průmyslových skupin požádala Bílý dům o odklad s neomezeným koncem, aby získali podrobnější znalosti o nasazení sítí bezdrátových společností. Telekomunikační společnosti říkají, že delší čekání je nesmysl. Utratili miliardy dolarů za platby za urychlení, aby své spektrum připravili k použití během měsíců namísto let.
„Neexistuje žádný vědecký ani technický základ pro další zpoždění a nemůžeme si dovolit zaostávat,“ uvedla ve středu obchodní skupina bezdrátových společností se sídlem ve Washingtonu, CTIA. „Bezdrátový průmysl má v úmyslu spustit tuto službu v USA příští rok v lednu.“ Varování FAA pro rok 2020 nebylo zapsáno do dokumentace FCC pro veřejné komentáře. Pokud by tomu tak bylo, mohlo by to přimět odborníky z obou agentur a odvětví, která regulují, aby spolupracovali s větší naléhavostí, uvedli současní i bývalí vládní úředníci. Závan kontroverze na poslední chvíli však mohl poškodit cenu licencí, které se vláda chystala prodat.
„Je to skutečně krádež od těchto společností, neříkat jim celý příběh,“ řekla Diana Furchtgott-Roth, bývalá úřednice ministerstva dopravy, která se podílela na psaní dopisu. „Pokud přijde správce FAA a řekne, že pro letadla existuje nebezpečí, stlačilo by to cenu.“ V dopise podepsaném tehdejším generálním poradcem dopravního oddělení Stevenem Bradburym a šéfem FAA Stevem Dicksonem požádali Národní úřad pro telekomunikace a informace o pomoc při odložení aukce spektra. NTIA, jednotka obchodního oddělení, často zprostředkovává meziagenturní spory týkající se bezdrátového spektra.
Dopis upozorňoval na možné rušení radarových výškoměrů. Zařízení předávají data bezpečnostním systémům v kokpitu, které pomáhají letadlům přistávat za špatného počasí, vyhýbat se haváriím a předcházet srážkám ve vzduchu. „Letecký průmysl potřebuje značné přechodné období“ k vývoji, testování a modernizaci potenciálně rizikového vybavení, napsali. „V závislosti na výsledcích další analýzy může být vhodné zavést omezení na určité typy provozu, což by omezilo přístup na hlavní letiště v USA“

Tehdejší úřadující šéf NTIA Adam Candeub v prohlášení uvedl, že námitky FAA byly důkladně prozkoumány, přestože dorazily na poslední chvíli – federální vláda svou aukci veřejně připravovala roky. „Inženýři z NTIA v kariéře dospěli k závěru, že data FAA neprokázala vážnou hrozbu, a bylo rozhodnuto pokročit s aukcemi po konzultaci s představiteli obchodu na nejvyšší úrovni a zaměstnanci Bílého domu,“ řekl pan Candeub.
Některé národní regulační orgány zavedly omezení. Francie má určitá omezení pro provoz 5G na 17 letištích, kde mají piloti při přistání horší viditelnost, uvedli úředníci, zatímco předpisy v Japonsku omezují některá stanoviště buněk do 200 metrů od přibližovací trasy letadla. FAA byla v posledních letech pod tlakem amerických zákonodárců, aby posílila svůj bezpečnostní dohled poté, co v roce 2018 a 2019 havarovaly v Indonésii a Etiopii dvě letadla Boeing Co. 737 MAX a zabila 346 lidí.
Dne 14. července napsala koalice skupin leteckého průmyslu ministru dopravy Petu Buttigiegovi a ministryni obchodu Gině Raimondové s žádostí o jejich pomoc při podpoře „sdílení informací z telekomunikačního průmyslu“ k řešení „bezprostředního bezpečnostního rizika“, podle dopisu, který přezkoumal. The Wall Street Journal. Odborníci na bezpečnost letectví uvedli, že postrádají podrobnosti o umístění a úrovních výkonu 5G přenosů, které by mohly mít vliv na letadla. Vedoucí představitelé telekomunikačního průmyslu uvedli, že letecký průmysl nesdílel základní podrobnosti o svých studiích nebo typu a výskytu postižených výškoměrů.
Tato záležitost získala větší pozornost v rámci FAA a dopravního oddělení během léta, uvedli lidé obeznámení s touto záležitostí. Koncem srpna se zástupci těchto agentur pravidelně scházeli s představiteli FCC, ministerstva obchodu a Bílého domu, uvedli lidé obeznámení s touto záležitostí. Na podzim si obě strany začaly vyměňovat informace, které každá požadovala měsíce. FAA 2. listopadu veřejně požádala výrobce výškoměrů o podrobnosti o tom, jak mohou čelit rušení. Od minulého týdne začala agentura přijímat základní data z 5G buněk, uvedli lidé obeznámení s touto záležitostí.
Nad rozhovory visí fakt, že od nástupu prezidenta Bidena do úřadu nemá ani FCC, ani NTIA, agentura pověřená zprostředkováním sporů o federální spektrum, stálého vůdce potvrzeného Senátem. Senát ve středu uspořádá potvrzovací slyšení pro Jessicu Rosenworcel, předsedkyni FCC, jejíž funkční období bude obnoveno. Alan Davidson, nominant pana Bidena na administrátora NTIA, také čeká na potvrzení. Federální agentury a společnosti, na které dohlížejí, mezitím uvízly v tom, co analytik společnosti New Street Research Blair Levin nazval „hrou na kuře“, řízenou konkrétním zájmem každého regulátora, bez jasné cesty k řešení.
Zdroj: Wall Street Journal