Dva největší výrobci automobilů v Detroitu Ford Motor Co. a General Motors Co. se chtějí dostat do polovodičového byznysu po roce nedostatku počítačových čipů, který tlumil jejich globální tovární produkci. Ford ve čtvrtek ráno nastínil strategickou dohodu s americkým výrobcem polovodičů Global Foundries Inc. na vývoj čipů, pakt, který by nakonec mohl vést ke společné výrobě v USA. GM později uvedl, že navazuje vztahy s některými z největších jmen v oblasti polovodičů včetně Qualcomm Inc. a NXP Semiconductors NV a má uzavřené dohody o společném vývoji a výrobě počítačových čipů.
Tyto kroky jsou nejnovějšími příklady toho, jak narušení související s pandemií nutí společnosti, aby vykonávaly větší kontrolu nad svými dodavatelskými řetězci přesouváním výroby blíže k domovu nebo v některých případech interně. Nadnárodní společnosti dostaly raný šok ve zdravotní krizi, když uzavření hranic, místní omezení a uzamčení způsobily chaos. Někteří se rozhodli pro trvalá řešení. Podniky se také nadále potýkají se zpožděním při přepravě a úzkými místy v kamionové dopravě, což je přimělo přehodnotit geografii svých dodavatelských řetězců a upřednostnit strategie, které zajistí spolehlivost před modely outsourcingu z minulosti.
„Toto je skvělý příklad toho, jak vzít krizi a proměnit ji v příležitost.“
Mike Hogan, senior viceprezident odpovědný za automobilový obchod Global Foundries
V automobilovém průmyslu začínají automobilky rozhodovat o rozhodnutích, která byla učiněna v průběhu desetiletí, a zadávají klíčové komponenty externím dodavatelům. Nedávné kroky výrobců automobilů k vertikální integraci tím, že se dostali do výroby baterií a polovodičů, jsou moderním úklonem k tomu, kdy vlastnili velké divize dílů a provozovali ocelárny. Nedostatek polovodičů letos snížil produkci milionů plánovaných vozidel v celém průmyslu. Někteří manažeři automobilek uvedli, že podnikají kroky k tomu, aby lépe zvládali dodávky svých čipů, což je kritická část dodavatelského řetězce, do kterého nemají příliš velký přehled.
Krize také vede k hlubší spolupráci mezi průmyslovými odvětvími s vedoucími pracovníky z automobilového a technologického sektoru, kteří spolupracují na řešení výzev a zavádění nových produktů, zejména s tím, jak se více funkcí automobilů stává více automatizovanými. „Potřebujeme vás a vy potřebujete nás,“ řekl výkonný ředitel Intel Corp. Pat Gelsinger na automobilové akci v září. „Toto je symbiotická budoucnost, kterou začínáme inovovat a dodávat, protože se automobil stává počítačem s pneumatikami.“
Fordův krok by šel ještě o krok dále tím, že by nakonec přinesl nějaký vývoj čipů interně. Výrobce automobilů v Dearbornu ve státě Michigan uvedl, že navrhování vlastních čipů by mohlo zlepšit některé funkce vozidla, jako jsou možnosti automatického řízení nebo systémy baterií pro elektromobily a potenciálně pomoci Fordu vyhnout se budoucím nedostatkům. „Máme pocit, že můžeme skutečně zvýšit výkon našich produktů a zároveň naši technologickou nezávislost,“ řekl Chuck Gray, viceprezident Fordu pro vestavěný software a ovládací prvky.
Část dohody s Global Foundries má za cíl zlepšit krátkodobé dodávky čipů pro Ford, který byl v porovnání s mnoha jinými výrobci automobilů obzvláště tvrdě zasažen nedostatkem dodávek. Společná vývojová práce je zaměřena na výrobu čipů vyšší třídy, které by se dostaly do vozidel několik let, řekl pan Gray. Vybudování seriózní operace návrhu čipu nebude pro Ford zdaleka jednoduchým úkolem. Navrhování sofistikovaných polovodičů s jejich minutovými tranzistory je obtížná disciplína, jejíž zvládnutí obvykle trvá společnostem roky.
Ještě předtím, než pandemie zvýšila poptávku po čipech, si polovodičové společnosti stěžovaly na akutní nedostatek kvalifikovaných inženýrů. Ford bude soutěžit o talenty nejen proti čipovým společnostem, jako jsou Intel a Nvidia Corp., ale také hluboce zakořeněným technologickým společnostem, jako je Amazon.com Inc. a Apple Inc., které si čipy stále více navrhují sami. GM a Ford prozkoumávají obchod s čipy a ukazují, jak automobilky selektivně zavádějí klíčové technologie, aby rozvíjely odborné znalosti v oblastech, které považují za klíčové pro svou budoucí konkurenceschopnost. Lepší a rychlejší čipy budou například potřeba pro vše od multimediálních dotykových obrazovek až po vzdálené aktualizace softwaru k opravě závad.
Přeorientování automobilového průmyslu na elektrická vozidla také urychluje posun k vertikální integraci s mnoha automobilovými společnostmi, které se obávají, že nebudou schopny zajistit dostatek zásob baterií a surovin, aby splnily své růstové cíle. Ford, Volkswagen AG, GM a další významní výrobci automobilů spolupracují s výrobci baterií, aby postavili nové továrny, které jim podle nich poskytnou technickou výhodu a stabilnější budoucí dodávky.
Prezident GM Mark Reuss při čtvrtečním rozhovoru s investory uvedl, že společnost spolupracuje s několika polovodičovými firmami v rámci širší strategie ke snížení složitosti a zlepšení marží. „Vidíme, že se požadavky na polovodiče během několika příštích let více než zdvojnásobí,“ řekl pan Reuss a dodal, že vozidla, která GM vyrábí, jsou technologicky vyspělejší.

GM chce také snížit počet unikátních mikroprocesorů potřebných k napájení stále složitějších a technicky vytížených vozidel o 95 %. Za tímto účelem plánuje s partnery vyvinout tři základní rodiny, které používají podobné architektury, řekl pan Reuss. Tyto čipy pak mohou být vyráběny ve vyšších objemech a nabízejí lepší kvalitu a předvídatelnost, řekl.
Polovodiče se používají k elektronickému ovládání mnoha funkcí v autech, od kalibrace motoru po řízení a nasazení airbagů. Těchto počítačových čipů bylo letos málo, protože výrobci automobilů soutěží o dodávky s výrobci dalšího spotřebního zboží, včetně elektroniky a spotřebičů. Nedostatek čipů poškodil některé výrobce automobilů hůř než jiné, zatímco jeho trvání a průběh se ukázaly být nepředvídatelné. Někteří manažeři a analytici automobilek uvedli, že očekávají postupné uvolňování, ačkoli předpovídají, že poruchy budou pokračovat po většinu roku 2022 a možná i později.
Velká část problému byla připisována nedostatku starších, relativně levných mikrokontrolérů běžně používaných v automobilovém průmyslu. Výrobci automobilů však stále více přecházejí na sofistikovanější čipy, protože sledují pokroky, jako jsou elektrická auta a semiautonomní řízení. Global Foundries sídlí na Maltě ve státě New York a je vlastněna Mubadala Investment Co., investiční pobočkou vlády Abu Dhabi. Byl vytvořen v roce 2009, kdy společnost Advanced Micro Devices Inc. oddělila své operace výroby čipů. Společnost uvedla, že loni dosáhla tržeb kolem 6 miliard dolarů.
Mike Hogan, senior viceprezident odpovědný za automobilový obchod Global Foundries, řekl, že spojení Fordu by mělo zlepšit technické možnosti automobilky a zároveň rozšířit budoucí výrobu čipů v USA pro automobilový průmysl. „Toto je skvělý příklad toho, jak vzít krizi a proměnit ji v příležitost,“ řekl.
Zdroj: Wall Street Journal