Problémy globálního dodavatelského řetězce začínají ustupovat, ale manažeři přepravy, výroby a maloobchodu říkají, že neočekávají návrat k normálnějším operacím dříve než v příštím roce a že náklad se bude i nadále zpožďovat, pokud vypuknutí Covid-19 naruší klíčovou distribuci. V Asii se v posledních týdnech zmírnily zavírání továren související s Covidem, nedostatek energie a omezení kapacity přístavů. V USA velcí maloobchodníci tvrdí, že většinu toho, co potřebují na svátky, dovezli. Sazby námořní dopravy klesly z rekordních úrovní.
Přesto manažeři a ekonomové tvrdí, že nad jakýmkoli oživením nadále visí silná spotřebitelská poptávka po zboží na Západě, pokračující přetížení přístavů v USA, nedostatek řidičů kamionů a zvýšené celosvětové sazby za nákladní dopravu. Riziko extrémnějšího počasí a vzplanutí případů Covid-19 může také hrozit opětovným ucpáním dodavatelských řetězců. Uvolnění škrticích bodů dodavatelského řetězce by umožnilo produkci posunout se směrem k uspokojení silné poptávky a snížilo by logistické náklady. Pokud by se to udrželo, pomohlo by to naopak zmírnit tlak na růst inflace.
„Existují určité aspekty šoků v dodavatelském řetězci, které se zmírňují, ale problém nedostatku úplně nezmizí.“
Louis Kuijs, vedoucí asijské ekonomiky v Oxford Economics
Počet lodí čekajících na vyložení v přístavech Los Angeles a Long Beach, největší americké bráně pro dovoz z Asie, se zlepšil, ale stále se pohybuje poblíž rekordních úrovní. Podle Marine Exchange of Southern California bylo 19. listopadu u břehů ukotveno 71 kontejnerových lodí, z vrcholu 86 před třemi dny, a 17 dalších se očekávalo, že dorazí do tří dnů. Před pandemií bylo neobvyklé, aby nějaké lodě kotvily na moři. Vedoucí představitelé lodní dopravy a maloobchodu říkají, že očekávají, že se nahromadění v přístavech v USA uvolní na začátku roku 2022, po vánoční nákupní sezóně a když lunární Nový rok v únoru na týden zavře mnoho továren, což zpomalí produkci.
Německý majitel lodí Jan Held uvedl, že přetížení, zejména v Asii, se zlepšuje. Jeho lodě přepravují hlavně průmyslové zboží, jako jsou obří větrné mlýny, spíše než kontejnery, ale někdy strávily měsíc čekáním mimo asijské přístavy. Pan Held řekl, že bude nějakou dobu trvat, než se globální dopravní systém normalizuje. „Proto musí pandemie skončit, a to se podle mého názoru v dohledné době nestane,“ řekl pan Held, spolumajitel společnosti Held Bereederungs GmbH & Co. KG se sídlem v severoněmeckém městě Haren.
Sazby za přepravu v Transpacifické oblasti se v posledních týdnech ochladily, protože většina velkých amerických maloobchodníků dovezla to, co potřebovali na prázdninovou sezónu, a postupně tak uvolnili prostor na přední části cesty. Náklady na přesun kontejneru přes Pacifik klesly v týdnu končícím 12. listopadu o více než čtvrtinu, což je největší pokles za dva roky. Sazby vzrostly tento týden o 5 % na přibližně 14 700 USD za 40stopý kontejner a podle indexu Freightos Baltic Index jsou stále více než třikrát vyšší než před rokem.
„Celosvětově řečeno, to nejhorší je za námi, pokud jde o problémy s dodavatelským řetězcem,“ řekl Louis Kuijs, vedoucí asijské ekonomiky v Oxford Economics. Průzkum provedený výzkumným ústavem mezi tím, co označil za „odborníky na země“, zahrnující 45 ekonomik, zjistil, že téměř všichni věří, že narušení dodavatelského řetězce dosáhlo vrcholu nebo vyvrcholí v posledním čtvrtletí tohoto roku. Jakékoli škytavky, jako je opakování dočasného uzavření čínského přístavu Ningbo-Zhoushan v srpnu kvůli jediné infekci Covid-19, by mohly způsobit opětovné zvýšení sazeb za přepravu.
Mnoho velkých řetězců, včetně Walmart Inc., Home Depot Inc. a Target Corp. , minulý týden uvedlo, že jsou na svátky dobře zásobeny, hlavně proto, že letos dovezly zboží dříve než obvykle. Někteří si také pronajali své vlastní lodě, aby se dostali přes úzká místa. Jen málo manažerů uvedlo, že jejich problémy jsou zažehnány a v posledním kole výsledků globální společnosti nadále uváděly problémy v přístavech a silnicích po celém světě. Několik maloobchodníků uvedlo nižší ziskové marže s odkazem na zvýšené náklady na přepravu jejich zboží.
Pro Christine Humphreys se zdá, že nedochází k žádnému zmírnění chaosu v dodavatelském řetězci, což znamená, že její britská nápojová společnost má na Vánoce, její nejrušnější období, jen polovinu zásob. Cesty z Německa do Spojeného království, které by trvaly dva týdny, nyní trvají šest, řekla paní Humphreysová, spoluzakladatelka společnosti Mindful Drinking Company Ltd. “ řekla. Po zpomalení výroby v posledních měsících kvůli propuknutí Covid-19 se produkce v továrnách v Malajsii, Vietnamu a dalších zemích za poslední měsíc vrátila, protože případy Covid-19 poklesly a výrobní limity byly zrušeny, což zmírnilo některé překážky, které škrtily výrobu polovodičů. a textilu po celém světě. „Je to obrovská změna v pozitivním smyslu, protože by měla zlepšit průmyslovou produkci v Asii a globální dodávky,“ řekl Trinh Nguyen, hlavní ekonom společnosti Natixis v Hong Kongu. Přesto varuje, že mnoho zemí se nadále potýká s jinými problémy, jako je nedostatek pracovníků.

„Existují určité aspekty šoků v dodavatelském řetězci, které se zmírňují, ale problém nedostatku úplně nezmizí,“ řekla. Ve Vietnamu majitelé továren v jižním výrobním centru země uvedli, že výroba je mnohem plynulejší než před několika měsíci, ale problémy přetrvávají, včetně vysokých nákladů na dopravu a nedostatku pracovních sil, protože mnoho pracovníků, kteří se vrátili do svých vesnic během vlny Covid-19 se ještě vrátit. Do Xuan Lap, šéf vietnamské asociace dřevařských a lesních produktů, uvedl, že situace se zlepšuje a že středně velké továrny na výrobu nábytku s přibližně 200 až 500 zaměstnanci fungují na zhruba 80% kapacity. Větším výrobcům nábytku s až 3 000 zaměstnanci však chybělo více pracovníků a jejich kapacita byla přibližně 65 %. V Číně se energetická krize, která zasáhla výrobní centra země začátkem letošního podzimu, v posledních týdnech zmírnila poté, co úřady povolily uhelným elektrárnám účtovat vyšší ceny. Dříve některé elektrárny omezovaly výkon. Ceny ropy se také stáhly poté, co dosáhly nejvyšší úrovně od energetického propadu v roce 2014.
Podle rozhovorů s několika majiteli továren se sídlem v jižním čínském výrobním centru Guangdong se výrobní výroba od října z velké části obnovila na normální kapacitu. Zdá se, že se také zmírňuje nedostatek přepravních kontejnerů. Thomas Broertjes, výkonný ředitel Foshan Oufeng Furniture Co. se sídlem v provincii Guangdong, řekl, že v září nebyl schopen odeslat žádné produkty, protože nebyl schopen zajistit místo ani na jediném přepravním kontejneru za ten měsíc. „To byl opravdu nejnižší bod,“ řekl. I když je společnost schopna rezervovat více kontejnerů od října, stále trvá několik dní, než může potvrdit rezervace u prodejců. Ceny zůstávají třikrát nebo čtyřikrát vyšší, než platil před rokem 2020. „Doufám, že se věci zlepšují. Horší už to být nemůže,“ řekl, i když dodal, „stále je to velký problém.“
Zdroj: Wall Street Journal