Ceny lithia rostou nejrychlejším tempem za poslední roky, což rozpoutalo závod v zajištění dodávek a podněcovalo obavy z dlouhodobého nedostatku životně důležité složky v dobíjecích bateriích, které pohánějí vše od elektrických vozidel po chytré telefony. Index cen lithia od výzkumné firmy a poskytovatele cen Benchmark Mineral Intelligence se mezi květnem a listopadem zdvojnásobil a za celý rok vzrostl o přibližně 240 %. Index je na nejvyšší úrovni v datech za pět let.
Pohánějící růst jsou sázky na pokračující nedostatek. Poptávka se množí, protože Tesla Inc. a další výrobci automobilů zvyšují prodej elektrických vozidel. Nabídka byla mezitím omezena omezenými investicemi do nových projektů po nedávném medvědím trhu a úzkých hrdlech dodavatelského řetězce. Výrobci často čelí opozici životního prostředí a těžkopádným povolovacím procesům, když se snaží získat stříbřitě bílý kov.
„Musíme najít rovnováhu mezi celkovými globálními přínosy pro životní prostředí a místními dopady.“
mluvčí společnosti Rio Tinto, Inc. zabývající se těžbou lithia po celém světě
I když je na světě spousta lithia, jeho přeměna na chemikálie pro baterie je dlouhým a drahým utrpením. Vzhledem k tomu, že obchodníci a korporátní kupující jedou na dynamice, jsou ceny náchylné k velkým pohybům v obou směrech. „Je to jako být na horkém trhu s nemovitostmi,“ řekl Jon Evans, generální ředitel společnosti Lithium Americas Corp. , startupu pracujícího na výrobě lithia v Nevadě, který také spoluvlastní projekt v Argentině s čínským partnerem. „Je tam šílená rvačka.“ Společnost Lithium Americas nevyrobila žádné lithium, ale po nedávném nárůstu cen akcií má tržní hodnotu zhruba 4 miliardy dolarů.
Rally vyvolává obavy z toho, že výrobci baterií a výrobci automobilů získají dostatek materiálu pro pokrytí poptávky po elektrických vozidlech. Mnoho společností se také vyrovnává s vyššími cenami jiných surovin a klíčových součástí, jako jsou počítačové čipy. Přestože komodity tvoří nepatrnou část celkových nákladů na vozidlo, podle výzkumné společnosti Bloomberg NEF by mohly přispět k růstu průměrných cen lithium-iontových baterií. Šlo by o první takový nárůst za nejméně deset let. Roky klesajících nákladů na baterie způsobily, že elektrická vozidla jsou konkurenceschopnější vůči benzinovým vozům.
Vysoké ceny lithia jsou požehnáním pro malou skupinu společností, včetně Albemarle Corp., které dominují globální nabídce a nedávno oznámily oživení prodeje. Mnoho dalších spěchá, aby využilo vzrušení a vyvolalo nárůsty ceny akcií, které odrážejí nárůst akcií Tesly a akcií elektrických vozidel. Global X Lithium-Battery Tech ETF vzrostla o 45 % v tomto roce, zatímco akcie některých výrobců lithiových jsou až o 75 % nebo více.
Akcie lithiových společností jsou pro investory hlavní cestou, jak sázet na ceny, protože neexistuje žádný aktivní trh s futures, jako je tomu u těžce obchodovaných komodit, jako je ropa. Většina lithia pochází ze zemí jako Austrálie a Chile. Existují dva hlavní zdroje: slaná solanka, která se čerpá ze země, a spodumen, minerál obsažený v tvrdých horninách. Po extrakci se chemické procesy používají k výrobě lithiových sloučenin pro baterie.
Čína je světovým lídrem v chemickém zpracování lithia a výrobě baterií, což se týká amerických politiků a společností, které doufají, že vytvoří domácí dodavatelský řetězec, ale snaží se konkurovat nízkým nákladům a odborným znalostem čínského průmyslu. Pro společnosti, včetně Lithium Americas v Nevadě a Piedmont Lithium Inc., výrobce se sídlem v Severní Karolíně, jsou překážkou také environmentální odpor a povolovací zpoždění. Ekologické obavy omezují nabídku komodit od ropy po měď, což pomáhá zvyšovat ceny ve všech oblastech.
Výzvou pro výrobce lithia je, že zahájení projektů trvá mnoho let a velké investice, což vytváří nesoulad mezi rychle rostoucí nabídkou a poptávkou. Ceny vzrostly v letech 2017 a 2018, aby poté, co společnosti zvýšily produkci, rychle klesly. Někteří analytici očekávají, že podobný vzorec se odehraje i tentokrát, ale pouze pokud producenti zvýší kapacitu a nálada se ochladí. „Je tam dost lithia.“ Problémem jsou investice potřebné k tomu, abychom se tam dostali,“ řekl Eric Norris, prezident lithiové jednotky Albemarle, na výzvu společnosti k zisku minulý měsíc.
Uzavření obchodů v tomto sektoru je na vzestupu. Koch Strategic Platforms, součást konglomerátu Koch Industries Inc. miliardáře Charlese Kocha, začátkem tohoto měsíce investovala 100 milionů dolarů do Standard Lithium Ltd. , společnosti, která spolupracuje s německou firmou na výrobě lithiových chemikálií v Arkansasu. Společnost Koch Strategic Platforms provedla několik podobných investic do startupů a dodavatelského řetězce baterií. V listopadu společnost pana Evanse Lithium Americas překonala čínského výrobce baterií Contemporary Amperex Technology Co. – známou jako CATL – aby dosáhla dohody o akvizici výrobce lithia zaměřeného na Argentinu za zhruba 400 milionů dolarů.

Těžební gigant Rio Tinto PLC letos v létě přislíbil více než 2 miliardy dolarů na rozvoj lithiového projektu v Srbsku, ale tisíce demonstrantů v evropské zemi nedávno vyšly do ulic, aby se postavily proti vládě, která potenciálně povoluje úsilí společnosti o těžbu, která by mohla poškodit životní prostředí. Podle analytiků to byl nejnovější příklad opozice vůči životnímu prostředí, která možná oddaluje povolení a výrobu komodity, která by mohla pomoci dekarbonizovat ekonomiku.
„Musíme najít rovnováhu mezi celkovými globálními přínosy pro životní prostředí a místními dopady,“ uvedl mluvčí Rio Tinto v prohlášení. „Nebudeme obchodovat jedno přes druhé.“ Někteří analytici vidí, že záplava peněz hromadících se v sektoru nakonec tlačí nabídku nahoru a ochlazuje rally. Poptávka analytiků Citigroup bude letos a příští rok převyšovat nabídku, než výroba do roku 2025 převýší spotřebu.
Zdroj: Wall Street Journal
НА ВАШ СЧЕТ ЗАЧИСЛЕНО +93367.00
Подробнее: https://drive.google.com/file/d/AAAAAimagnews.czBBBBB/view