Tesla Inc. očekává se, že po zvýšení dodávek vozidel nejrychlejším tempem za poslední roky dosáhne rekordního ročního zisku. Výrobce elektrických vozidel Elon Musk dodal v loňském roce celosvětově více než 936 000 vozidel, což je o 87 % více než v roce 2020, a to navzdory globálnímu nedostatku počítačových čipů, který omezoval výrobu vozidel v celém automobilovém průmyslu.
Wall Street očekává, že Tesla po středečním zvonění vykáže roční zisk zhruba 5,3 miliardy dolarů z tržeb kolem 53 miliard dolarů v loňském roce, podle analytiků průzkumu FactSet. To je nárůst oproti zisku 721 milionů dolarů a 31,5 miliardám tržeb v roce 2020, kdy Tesla vytvořila svůj první celoroční zisk.
„Ach, tento rok byl takovou noční můrou dodavatelského řetězce, a ještě není u konce!“
ještě v listopadu tweetoval Elon Musk na svém účtu Twitter
Navzdory nedostatku čipů se očekává, že výrobci automobilů vykáží v roce 2021 příjmy z bannerů. Tesla, stejně jako mnoho jejích konkurentů, těžila z toho, že mohla za svá vozidla účtovat více, protože poptávka převyšovala nabídku. Její vlastní odborné znalosti v oblasti softwarového inženýrství také pomohly učinit společnost agilnější, když se vypořádala s globálním nedostatkem polovodičů, ačkoli nebyla imunní vůči problémům dodavatelského řetězce.
Podle Bank of America se očekává, že výrobci automobilů letos v USA uvedou na trh více než dvě desítky nových vozidel s bateriovým pohonem a investoři budou ve středu naslouchat aktualizacím plánů společnosti Tesla na rozšíření nabídky vozidel. Pan Musk, který se neúčastnil brífinku analytiků společnosti ve třetím čtvrtletí, řekl, že plánuje na výzvu poskytnout novou produktovou mapu.
Jsou to téměř dva roky, co společnost naposledy dodala zákazníkům nový model – kompaktní sportovně-užitkový vůz Model Y. Očekává se, že jako další bude pickup Cybertruck společnosti Tesla, představený v roce 2019, ale narazil na zpoždění. Stejně tak návěs návěsu, který Tesla odhalila v roce 2017 a od října se měl vyrábět v roce 2023. Pan Musk loni na podzim naznačil, že k těmto zpožděním produktů přispěl nedostatek dílů.
„Ach, tento rok byl takovou noční můrou dodavatelského řetězce, a ještě není u konce!“ generální ředitel tweetoval v listopadu. Pan Musk také škádlil vůz za 25 000 dolarů, jehož cílem je zpřístupnit elektrická vozidla širšímu spektru zákazníků, a vylepšenou verzi prvního sériového vozu společnosti, sportovního vozu Roadster.
Analytici očekávají, že Tesla podle FactSet naváže na loňské tempo tím, že v roce 2022 dodá zákazníkům téměř 1,5 milionu vozů. To je v souladu s cílem společnosti zvýšit dodávky v nadcházejících letech v průměru o 50 % ročně. Klíčem k těmto plánům růstu jsou nové továrny v Německu a v Texasu. Společnost se potýkala se zpožděním v obou zařízeních, která doufala, že budou fungovat v loňském roce. Analytici nyní očekávají, že Tesla začne dodávat Modely Y vyrobené v závodech v příštích několika měsících.
V Německu vláda Braniborska uvedla, že schvalovací proces pro továrnu Tesly poblíž Berlína je v závěrečné fázi poté, co společnost v prosinci poskytla poslední várku požadovaných dokumentů. Tesla obdržela dočasné schválení v každém kroku stavebního procesu a vyrábí vozidla v malých počtech pro testování strojů v továrně, ale není povoleno prodávat žádná vozidla tam vyrobená nebo přejít do sériové výroby, uvedli státní úředníci.

Tesla, která se dlouho spoléhala na bateriové články od dodavatelů, jako je Panasonic Corp., také pracuje na výrobě nových, větších článků, které sama navrhla. Drew Baglino, senior viceprezident společnosti pro pohon a energetické inženýrství, v říjnu řekl investorům, že očekávají, že Tesla začne dodávat vozidla poháněná těmito většími články začátkem tohoto roku.
Mezitím společnost rozšiřuje přístup k pokročilé funkci asistence řidiče, která má pomoci vozidlům procházet městy. Nástroj pro jízdu ve městě je součástí balíčku, který Tesla nazvala „Full Self-Driving“, ačkoli nečiní vozidla autonomními. Tesla nedávno zvýšila cenu tohoto balíčku o 20 % na 12 000 dolarů.
Zdroj: Wall Street Journal