Posádka bangladéšské nákladní lodi, která uvízla poblíž ukrajinského přístavu Olvia, zaslechla výbuch, poté most zachvátily plameny. Raketa zasáhla MV Banglar Samriddhi minulou středu v 17:25 a zabila jednoho člena posádky a několik dalších zanechalo vážné popáleniny, podle bangladéšských členů posádky, jejich rodin a ukrajinských úřadů. Byla to pátá obchodní loď, kterou dělostřelectvo zasáhlo u ukrajinského pobřeží od ruské invaze.
Válka na Ukrajině vážně omezila lodní dopravu v Černém moři, což mělo široké důsledky pro mezinárodní dopravu a globální dodavatelské řetězce. Desítky nákladních lodí uvízly v ukrajinském přístavu Mykolajiv, uvedli sledovači lodní dopravy. Odhaduje se, že 3500 námořníků uvízlo na asi 200 lodích v ukrajinských přístavech, podle londýnské námořní společnosti Windward Ltd. Na celém světě uvízlo více lodí než kdykoli od druhé světové války, uvedli námořní historici.
„Tento šok pro globální dodávky obilí je největším nabídkovým šokem od omezení ropy OPEC v 70. letech.“
Salvatore Mercogliano, profesor Campbell University v Severní Karolíně
Výsledkem je uzavření druhého největšího světového regionu exportujícího obilí. Ukrajina představuje 16 % celosvětového exportu kukuřice a spolu s Ruskem 30 % exportu pšenice. Globální ceny pšenice od týdne před invazí vyskočily o více než 55 %. „Tento šok pro globální dodávky obilí je největším nabídkovým šokem od omezení ropy OPEC v 70. letech,“ řekl Salvatore Mercogliano, profesor Campbell University v Severní Karolíně a bývalý obchodní námořník. „Bude to znamenat nedostatek potravin na Středním východě a v Africe a inflaci po celém světě.“
A co je pro globální přepravce ještě horší, tisíce ukrajinských a ruských námořníků uvízly v přístavech po celém světě, takže majitelé lodí se snaží najít náhradní posádky, aby udrželi v chodu napjaté dodavatelské řetězce. V Černém moři a přilehlém Azovském moři, které jsou důležitými exportními trasami pro potraviny a ropu, bylo podle ukrajinských přístavních úřadů raketami zasaženo pět tankerů a nákladních lodí. Mezi zasažená plavidla patří tankery, kontejnerové lodě a lodě na hromadný náklad z Japonska, Turecka, Moldavska a Estonska, které převážejí náklad včetně nafty, jílu a obilí.
Ukrajinské úřady obecně obviňují Rusko, které podél ukrajinského pobřeží shromáždilo flotilu válečných lodí. Rusko odpovědnost za útoky odmítlo. Ruské síly zaměřují rakety na infrastrukturu v ukrajinských přístavech – součást plánu na obsazení jižního pobřeží Ukrajiny, odříznutí od moře a udušení její ekonomiky. Ve čtvrtek se po nárazu pod čáru ponoru potopila estonská nákladní loď MV Helt, uvedl majitel plavidla. Ukrajinské námořnictvo obvinilo Rusko, že nutí obchodní lodě přesunout se do nebezpečné oblasti Černého moře, aby zakrylo své vlastní vojenské manévry. „Rusové [použili] loď Helt jako štít, aby se za ní schovali před ukrajinskými protilodními zbraněmi,“ uvedla ukrajinská státní pohraniční stráž na Facebooku.
Ruské síly také zadržely dvě ukrajinské obchodní lodě, uvedl ukrajinský přístavní úřad. Ukrajinská mizerná flotila se ruským námořním silám nevyrovná. Ukrajinské námořnictvo přišlo o většinu svých lodí, když Rusko během anexe Krymu v roce 2014 obsadilo jeho námořní velitelství. Minulý týden námořnictvo potopilo svou jedinou fregatu v Mykolajivu, aby se vyhnulo zajetí ruským námořnictvem, řekl ukrajinský ministr obrany Oleksij Reznikov. Organizace Severoatlantické smlouvy ve čtvrtek varovala, že jakékoli lodi v Černém moři hrozí vysoké riziko vedlejších škod. Mezinárodní námořní organizace v pátek uvedla, že 10. a 11. března uspořádá mimořádné zasedání k řešení dopadu války na lodní dopravu na základě žádostí mnoha vlád.
Poslední námořní plavidlo NATO opustilo Černé moře asi měsíc před invazí. Moskva varovala NATO, aby se drželo mimo vody, které prohlašuje za své vlastní. Mezinárodní federace pracovníků v dopravě prohlásila vody u Ukrajiny za „válečnou oblast“ a vyzvala k další ochraně námořníků. Skupiny prosazující námořníky uvedly, že mnoha uvízlým posádkám docházejí zásoby a palivo.
První den invaze Ukrajina pozastavila operace ve všech přístavech, odklonila nákladní lodě do přístavů v Turecku, Rumunsku a bývalé sovětské republice Gruzie a ruské námořnictvo zablokovalo tranzitní trasy podél pobřeží. Zastavení dopravy. Vzhledem k tomu, že jen málokdo se odvážil cestovat v severní části Černého moře a Azovského moře, celosvětové sazby za přepravu tankerů vyšplhaly na nejvyšší denní sazby za posledních deset let, zatímco pojistné v oblastech zasažených boji vyskočilo až na 5 %. od invaze, říkají lodní společnosti. To znamená dodatečné náklady ve výši stovek tisíc dolarů na plavbu, podle údajů z Windwardu.
To dále zatěžuje globální dodavatelské řetězce obilí, které již byly postiženy dvěma roky narušení vyvolaných pandemií. Chudší země závislé na dovozu by mohly zaznamenat nabídkové šoky. Úřady se připravují na cenové skoky v Egyptě, Turecku a Sýrii. Egypt dováží 85 % své pšenice z Ukrajiny a Ruska. 24. února, první den invaze, byla turecká loď Yasa Jupiter, přeprava hromadných nákladů přepravující komodity pro americký obchodní gigant Cargill Inc., zasažena bombou u pobřeží přístavního města Oděsa.
Následující den tanker Millennial Spirit plující pod moldavskou vlajkou, naložený 600 tunami ropy a nafty, po zásahu raketou začal hořet a těžce zranil dva členy posádky. Raketou byla zasažena i japonská loď hromadného nákladu obilí Namura Queen. „Námořníci nyní stojí před nelehkou volbou,“ řekl Munro Anderson, partner londýnské společnosti pro námořní bezpečnost Dryad Global. „Zůstaňte a riskujte, že vám dojde jídlo a způsobíte vedlejší škody, nebo se pokuste odplout na svobodu a riskujte, že narazíte na námořní minu.“
Devětadvacetičlenná posádka bangladéšské nákladní lodi Banglar Samriddhi zakotvila 23. února v ukrajinském přístavu Olvia, připravena naložit hlínu a suroviny na výrobu keramiky směřující do italského přístavu Ravenna. Třetí inženýr Hasidur Rahman, hlavní živitel rodiny z bangladéšského venkova na jihu, zavolal svým bratrům, že přijel, a oznámil nějaké novinky. „Příští rok se vrátím domů a ožením se,“ vzpomínali na něj. „Nebudeme na Ukrajině dlouho.“ Během několika hodin se ruské síly přelily přes ukrajinskou hranici a loď podél ukrajinského pobřeží se zhroutila na polovinu a uvěznila Banglar Samriddhi a stovky dalších plavidel.

Z paluby slyšela posádka zvuk vzdálených explozí a úzkostlivě sledovala kouř stoupající na obzoru. „Letecký útok v ranních hodinách…Kéž Alláh vše zachrání,“ napsal druhý inženýr Asif Islam na svém Facebooku. Majitel lodi, Bangladesh Shipping Corp oration, instruoval kapitána Noor-e Alam, aby vyplul do mezinárodních vod, ale nemohl získat povolení od ukrajinských úřadů. Posádce bylo řečeno, že kolem vchodu do přístavu byly položeny desítky mořských min. „Nemohli jsme se dostat ven, protože miny blokovaly kanál,“ řekl Alam.
Rahman začal uvažovat, zda se z krize dostane živý. Jeho rodina v Bangladéši ho bombardovala zprávami. „Pokoušíme se přestěhovat, ale je to těžké,“ řekl v SMS z 26. února svému mladšímu bratrovi. Boje se přibližovaly, jak ruské síly postupovaly z Krymu na západ. 27. února dorazila k posádce zpráva, že japonská nákladní loď v ukrajinských vodách byla zasažena raketou. Posádka vyvěsila bangladéšské vlajky v naději, že je ochrání. Rahman řekl své rodině, že Banglar Samriddhi se bude hrbit v přístavu. Kapitán nařídil, aby bylo jídlo na příděl.
Diplomatické snahy o evakuaci posádky se zrychlovaly. Bangladéšští úředníci ve Varšavě lobbovali u Ukrajinců a organizace zastupující bangladéšské pracovníky na Ukrajině se připravovaly dojet do Olvie, aby si samy vyzvedly posádku. Kolem 17:00 2. března vyšplhal Rahman na navigační můstek, aby získal lepší příjem mobilních telefonů, a zavolal své rodině. Snažil se utišit strach svých bratrů a řekl jim, že jeho práce umožní rodině uniknout chudobě. „Neboj se o mě, jsem v pořádku,“ řekl. Pak jeho bratr Golam uslyšel výbuch. Linka byla mrtvá. Jeho druhý bratr se později dozvěděl, že raketa zabila Rahmana.
Zdroj: Wall Street Journal