iMAGnews
Úterý, 28 března, 2023
Reklamní sdělení
  • iMAGnews
  • Domácí
  • Zahraniční
  • Sport
  • Ekonomika
  • Finance
  • Technologie
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
REDAKCE
iMAGnews
  • iMAGnews
  • Domácí
  • Zahraniční
  • Sport
  • Ekonomika
  • Finance
  • Technologie
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
iMAGnews
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
iMAGnews Ekonomika

Stovky lodí jsou uvězněny válkou a ohrožují globální dodavatelský řetězec

Autor: Dušan Šula
12. 3. 2022
v Ekonomika
Přečíst článek bude trvat 7 minuty.
A A
0
Přepravní nákladní kontejnery připravené na transport v přístavu | Photo by frank mckenna on Unsplash

Přepravní nákladní kontejnery připravené na transport v přístavu | Photo by frank mckenna on Unsplash

65
SDÍLELO
1.3k
PŘEČETLO
FacebookTwitterWhatsAppLinkedInTelegram
Reklamní sdělení

Posádka bangladéšské nákladní lodi, která uvízla poblíž ukrajinského přístavu Olvia, zaslechla výbuch, poté most zachvátily plameny. Raketa zasáhla MV Banglar Samriddhi minulou středu v 17:25 a zabila jednoho člena posádky a několik dalších zanechalo vážné popáleniny, podle bangladéšských členů posádky, jejich rodin a ukrajinských úřadů. Byla to pátá obchodní loď, kterou dělostřelectvo zasáhlo u ukrajinského pobřeží od ruské invaze.

Válka na Ukrajině vážně omezila lodní dopravu v Černém moři, což mělo široké důsledky pro mezinárodní dopravu a globální dodavatelské řetězce. Desítky nákladních lodí uvízly v ukrajinském přístavu Mykolajiv, uvedli sledovači lodní dopravy. Odhaduje se, že 3500 námořníků uvízlo na asi 200 lodích v ukrajinských přístavech, podle londýnské námořní společnosti Windward Ltd. Na celém světě uvízlo více lodí než kdykoli od druhé světové války, uvedli námořní historici.

„Tento šok pro globální dodávky obilí je největším nabídkovým šokem od omezení ropy OPEC v 70. letech.“

Salvatore Mercogliano, profesor Campbell University v Severní Karolíně

Výsledkem je uzavření druhého největšího světového regionu exportujícího obilí. Ukrajina představuje 16 % celosvětového exportu kukuřice a spolu s Ruskem 30 % exportu pšenice. Globální ceny pšenice od týdne před invazí vyskočily o více než 55 %. „Tento šok pro globální dodávky obilí je největším nabídkovým šokem od omezení ropy OPEC v 70. letech,“ řekl Salvatore Mercogliano, profesor Campbell University v Severní Karolíně a bývalý obchodní námořník. „Bude to znamenat nedostatek potravin na Středním východě a v Africe a inflaci po celém světě.“

Možná byste si chtěli přečíst

Ulice Wall Street v New Yorku | Photo by lo lo on Unsplash

Inflace v eurozóně stoupá na 7,5 %, zvyšuje tak tlak na Centrální banku

9. 4. 2022
1.4k
Přepravní nákladní kontejnery připravené na transport v přístavu | Photo by frank mckenna on Unsplash

Evropská ekonomika se zpomaluje, válka na Ukrajině zvyšuje náklady

28. 3. 2022
1.3k
Bojový vrtulník Hughes AH-64 Apache | Photo by DON JACKSON-WYATT on Unsplash

Válka na Ukrajině si již vybírá svou daň na globálních dodávkách potravin

26. 3. 2022
1.3k
Americká burza NASDAQ v New Yorku v USA | Photo by Aditya Vyas on Unsplash

Americké akcie prodlužují na světových trzích roční vítěznou sérii

24. 3. 2022
1.3k
Načíst více článků
Reklamní sdělení

A co je pro globální přepravce ještě horší, tisíce ukrajinských a ruských námořníků uvízly v přístavech po celém světě, takže majitelé lodí se snaží najít náhradní posádky, aby udrželi v chodu napjaté dodavatelské řetězce. V Černém moři a přilehlém Azovském moři, které jsou důležitými exportními trasami pro potraviny a ropu, bylo podle ukrajinských přístavních úřadů raketami zasaženo pět tankerů a nákladních lodí. Mezi zasažená plavidla patří tankery, kontejnerové lodě a lodě na hromadný náklad z Japonska, Turecka, Moldavska a Estonska, které převážejí náklad včetně nafty, jílu a obilí.

Ukrajinské úřady obecně obviňují Rusko, které podél ukrajinského pobřeží shromáždilo flotilu válečných lodí. Rusko odpovědnost za útoky odmítlo. Ruské síly zaměřují rakety na infrastrukturu v ukrajinských přístavech – součást plánu na obsazení jižního pobřeží Ukrajiny, odříznutí od moře a udušení její ekonomiky. Ve čtvrtek se po nárazu pod čáru ponoru potopila estonská nákladní loď MV Helt, uvedl majitel plavidla. Ukrajinské námořnictvo obvinilo Rusko, že nutí obchodní lodě přesunout se do nebezpečné oblasti Černého moře, aby zakrylo své vlastní vojenské manévry. „Rusové [použili] loď Helt jako štít, aby se za ní schovali před ukrajinskými protilodními zbraněmi,“ uvedla ukrajinská státní pohraniční stráž na Facebooku.

Ruské síly také zadržely dvě ukrajinské obchodní lodě, uvedl ukrajinský přístavní úřad. Ukrajinská mizerná flotila se ruským námořním silám nevyrovná. Ukrajinské námořnictvo přišlo o většinu svých lodí, když Rusko během anexe Krymu v roce 2014 obsadilo jeho námořní velitelství. Minulý týden námořnictvo potopilo svou jedinou fregatu v Mykolajivu, aby se vyhnulo zajetí ruským námořnictvem, řekl ukrajinský ministr obrany Oleksij Reznikov. Organizace Severoatlantické smlouvy ve čtvrtek varovala, že jakékoli lodi v Černém moři hrozí vysoké riziko vedlejších škod. Mezinárodní námořní organizace v pátek uvedla, že 10. a 11. března uspořádá mimořádné zasedání k řešení dopadu války na lodní dopravu na základě žádostí mnoha vlád.

Reklamní sdělení

Poslední námořní plavidlo NATO opustilo Černé moře asi měsíc před invazí. Moskva varovala NATO, aby se drželo mimo vody, které prohlašuje za své vlastní. Mezinárodní federace pracovníků v dopravě prohlásila vody u Ukrajiny za „válečnou oblast“ a vyzvala k další ochraně námořníků. Skupiny prosazující námořníky uvedly, že mnoha uvízlým posádkám docházejí zásoby a palivo.

První den invaze Ukrajina pozastavila operace ve všech přístavech, odklonila nákladní lodě do přístavů v Turecku, Rumunsku a bývalé sovětské republice Gruzie a ruské námořnictvo zablokovalo tranzitní trasy podél pobřeží. Zastavení dopravy. Vzhledem k tomu, že jen málokdo se odvážil cestovat v severní části Černého moře a Azovského moře, celosvětové sazby za přepravu tankerů vyšplhaly na nejvyšší denní sazby za posledních deset let, zatímco pojistné v oblastech zasažených boji vyskočilo až na 5 %. od invaze, říkají lodní společnosti. To znamená dodatečné náklady ve výši stovek tisíc dolarů na plavbu, podle údajů z Windwardu.

To dále zatěžuje globální dodavatelské řetězce obilí, které již byly postiženy dvěma roky narušení vyvolaných pandemií. Chudší země závislé na dovozu by mohly zaznamenat nabídkové šoky. Úřady se připravují na cenové skoky v Egyptě, Turecku a Sýrii. Egypt dováží 85 % své pšenice z Ukrajiny a Ruska. 24. února, první den invaze, byla turecká loď Yasa Jupiter, přeprava hromadných nákladů přepravující komodity pro americký obchodní gigant Cargill Inc., zasažena bombou u pobřeží přístavního města Oděsa.

Následující den tanker Millennial Spirit plující pod moldavskou vlajkou, naložený 600 tunami ropy a nafty, po zásahu raketou začal hořet a těžce zranil dva členy posádky. Raketou byla zasažena i japonská loď hromadného nákladu obilí Namura Queen. „Námořníci nyní stojí před nelehkou volbou,“ řekl Munro Anderson, partner londýnské společnosti pro námořní bezpečnost Dryad Global. „Zůstaňte a riskujte, že vám dojde jídlo a způsobíte vedlejší škody, nebo se pokuste odplout na svobodu a riskujte, že narazíte na námořní minu.“

Devětadvacetičlenná posádka bangladéšské nákladní lodi Banglar Samriddhi zakotvila 23. února v ukrajinském přístavu Olvia, připravena naložit hlínu a suroviny na výrobu keramiky směřující do italského přístavu Ravenna. Třetí inženýr Hasidur Rahman, hlavní živitel rodiny z bangladéšského venkova na jihu, zavolal svým bratrům, že přijel, a oznámil nějaké novinky. „Příští rok se vrátím domů a ožením se,“ vzpomínali na něj. „Nebudeme na Ukrajině dlouho.“ Během několika hodin se ruské síly přelily přes ukrajinskou hranici a loď podél ukrajinského pobřeží se zhroutila na polovinu a uvěznila Banglar Samriddhi a stovky dalších plavidel.

Kontejnerová nákladní loď Coco plující pod čínskou vlajkou | Photo by Jacob Meissner on Unsplash
Kontejnerová nákladní loď Coco plující pod čínskou vlajkou | Photo by Jacob Meissner on Unsplash

Z paluby slyšela posádka zvuk vzdálených explozí a úzkostlivě sledovala kouř stoupající na obzoru. „Letecký útok v ranních hodinách…Kéž Alláh vše zachrání,“ napsal druhý inženýr Asif Islam na svém Facebooku. Majitel lodi, Bangladesh Shipping Corp oration, instruoval kapitána Noor-e Alam, aby vyplul do mezinárodních vod, ale nemohl získat povolení od ukrajinských úřadů. Posádce bylo řečeno, že kolem vchodu do přístavu byly položeny desítky mořských min. „Nemohli jsme se dostat ven, protože miny blokovaly kanál,“ řekl Alam.

Rahman začal uvažovat, zda se z krize dostane živý. Jeho rodina v Bangladéši ho bombardovala zprávami. „Pokoušíme se přestěhovat, ale je to těžké,“ řekl v SMS z 26. února svému mladšímu bratrovi. Boje se přibližovaly, jak ruské síly postupovaly z Krymu na západ. 27. února dorazila k posádce zpráva, že japonská nákladní loď v ukrajinských vodách byla zasažena raketou. Posádka vyvěsila bangladéšské vlajky v naději, že je ochrání. Rahman řekl své rodině, že Banglar Samriddhi se bude hrbit v přístavu. Kapitán nařídil, aby bylo jídlo na příděl.

Diplomatické snahy o evakuaci posádky se zrychlovaly. Bangladéšští úředníci ve Varšavě lobbovali u Ukrajinců a organizace zastupující bangladéšské pracovníky na Ukrajině se připravovaly dojet do Olvie, aby si samy vyzvedly posádku. Kolem 17:00 2. března vyšplhal Rahman na navigační můstek, aby získal lepší příjem mobilních telefonů, a zavolal své rodině. Snažil se utišit strach svých bratrů a řekl jim, že jeho práce umožní rodině uniknout chudobě. „Neboj se o mě, jsem v pořádku,“ řekl. Pak jeho bratr Golam uslyšel výbuch. Linka byla mrtvá. Jeho druhý bratr se později dozvěděl, že raketa zabila Rahmana.

Zdroj: Wall Street Journal

Tagy: burzadodavatelédodavatelskýekonomikafinancefinančníkomoditykrizeloděnámořnictvoodběrateléplynřetězecroparuskoukrajinaválkazemní
Reklamní sdělení

Podobné články

Inflace v eurozóně stoupá na 7,5 %, zvyšuje tak tlak na Centrální banku

Autor: Dušan Šula
9. 4. 2022
0
1.4k
Ulice Wall Street v New Yorku | Photo by lo lo on Unsplash

Míra inflace v eurozóně v březnu vyskočila na další rekordní maximum, když ruská invaze na Ukrajinu vytlačila ceny energií a potravin výše,...

Přečíst celý článek

Evropská ekonomika se zpomaluje, válka na Ukrajině zvyšuje náklady

Autor: Dušan Šula
28. 3. 2022
0
1.3k
Přepravní nákladní kontejnery připravené na transport v přístavu | Photo by frank mckenna on Unsplash

Ekonomické oživení Evropy se v prvních březnových týdnech po ruské invazi na Ukrajinu zpomalilo, zatímco obchodní aktivita v USA vzrostla, ukázaly obchodní...

Přečíst celý článek

Válka na Ukrajině si již vybírá svou daň na globálních dodávkách potravin

Autor: Dušan Šula
26. 3. 2022
0
1.3k
Bojový vrtulník Hughes AH-64 Apache | Photo by DON JACKSON-WYATT on Unsplash

Ukrajinský farmář Igor Borisov uvízl ve skladu za ruskými bojovými liniemi 2000 metrických tun kukuřice z podzimní sklizně. Stejně jako ostatní farmáři...

Přečíst celý článek
Načíst více článků
Další článek
Ruský tank | Photo by Justin Campbell on Unsplash

Ukrajina a Rusko pokračují v jednáních, vojenská operace zatím pokračuje

Stále se znehodnocující americký dolar | Photo by Sharon McCutcheon on Unsplash

Investoři během krize na Ukrajině utíkají do majetku a drahých kovů

Historický vývojový graf celosvětové inflace | Photo by Markus Winkler on Unsplash

Válka na Ukrajině vyvedla na světlo světa kybernetickou politiku

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím s podmínkami webu a Zásadami ochrany osobních údajů.

Doporučujeme k přečtení

Ulice Wall Street v New Yorku | Photo by lo lo on Unsplash

Inflace v eurozóně stoupá na 7,5 %, zvyšuje tak tlak na Centrální banku

Autor: Dušan Šula
9. 4. 2022
0
1.4k

Míra inflace v eurozóně v březnu vyskočila na další rekordní maximum, když ruská invaze na Ukrajinu vytlačila ceny energií a potravin výše,...

Výtvarné zpracování mince Bitcoinu | Photo by André François McKenzie on Unsplash

Tether (USDT), centrální banka kryptoměn, je náchylná k útěku z trhu

Autor: Dušan Šula
7. 4. 2022
0
1.3k

Shortoví prodejci sázejí proti kryptoměně, jejíž cena by se neměla pohybovat. Několik investičních firem, včetně Fir Tree Partners a Viceroy Research LLC,...

Historický vývojový graf celosvětové inflace | Photo by Markus Winkler on Unsplash

Ekonomové hledají vodítka hyperbolické recese ve výnosové křivce

Autor: Dušan Šula
5. 4. 2022
0
1.3k

Když se výnosy dvouletých státních dluhopisů tento týden posunuly nad výnosy desetiletých dluhopisů, analytici z Wall Street vyslali varovné záblesky.

Photo by Clayton Cardinalli on Unsplash

Podíl SoftBank Alibaba v centru pozornosti uprostřed turbulencí na trhu

Autor: Dušan Šula
3. 4. 2022
0
1.3k

Nepokoje v čínských technologických akciích tlumí finanční palebnou sílu, kterou má japonská SoftBank Group Corp. na nové investice, a podněcují debatu o...

Microsoft a jeho operační systém Windows | Photo by Piero Nigro on Unsplash

USA a EU dosáhly předběžné dohody o ochraně osobních údajů

Autor: Dušan Šula
1. 4. 2022
0
1.3k

USA a Evropská unie dosáhly předběžné dohody, která umožní ukládat data o Evropanech na americké půdě, čímž se zabrání rostoucí hrozbě pro...

Monopol na dodávky plynu do EU má stále Rusko | Photo by Mykola Makhlai on Unsplash

USA posílí dodávky plynu do Evropy uprostřed tahanic o nové dodávky

Autor: Dušan Šula
30. 3. 2022
0
1.3k

USA letos navyšují dodávky zkapalněného zemního plynu do Evropy, protože kontinent po invazi na Ukrajinu zahajuje celosvětový hon na nové dodávky, aby...

Přepravní nákladní kontejnery připravené na transport v přístavu | Photo by frank mckenna on Unsplash

Evropská ekonomika se zpomaluje, válka na Ukrajině zvyšuje náklady

Autor: Dušan Šula
28. 3. 2022
0
1.3k

Ekonomické oživení Evropy se v prvních březnových týdnech po ruské invazi na Ukrajinu zpomalilo, zatímco obchodní aktivita v USA vzrostla, ukázaly obchodní...

Bojový vrtulník Hughes AH-64 Apache | Photo by DON JACKSON-WYATT on Unsplash

Válka na Ukrajině si již vybírá svou daň na globálních dodávkách potravin

Autor: Dušan Šula
26. 3. 2022
0
1.3k

Ukrajinský farmář Igor Borisov uvízl ve skladu za ruskými bojovými liniemi 2000 metrických tun kukuřice z podzimní sklizně. Stejně jako ostatní farmáři...

Reklamní sdělení
Twitter Telegram Facebook
iMAGnews

iMAGnews jsou nejmodernější online noviny z široké základny české redakce iMAG která Vám přináší denně ty nejčerstvější zprávy a informace z celého světa.

Zpravodajské kategorie

  • Domácí
  • Ekonomika
  • Finance
  • Sport
  • Technologie
  • Zahraniční

Spolupracujeme

Logo Seznam, a.s.

Copyright iMAGnews 2022 © All rights reserved.
Powered by aBoo Investments, Ltd.

Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
  • iMAGnews
  • Domácí
  • Zahraniční
  • Sport
  • Ekonomika
  • Finance
  • Technologie
  • Zásady ochrany osobních údajů
  • Redakce

Copyright iMAGnews 2022 © All rights reserved.
Powered by aBoo Investments, Ltd.